• Kirish

60110900 - Xorijiy til va adabiyoti yo'nalishi

Ko'proq ma'lumot

60110900-Xorijiy til va adabiyoti balalavriat ta'lim yo'nalishining

1. Umumiy tavsifi

60110900-Xorijiy til va adabiyoti ta'lim yo'nalishi bo'yicha bakalawlar tayyorlash kunduzgi ta'lim shaklida amalga oshiriladi. Kunduzgi ta'limda bakalavriat dasturining me'yoriy muddati 4 yil.

1.1, Qo'llanish sohasi

l.l .l. Malaka talabining qo’llanilishi.

Malaka talablari 60110900-Xorijiy til va adabiyoti ta'lim yo'nalishi bo'yicha bakalavrlar tayyorlovchi barcha oliy ta'lim muassasalari uchun talablar majmuasini ifodalaydi.

1.1.2. Malaka talabining asosiy foydalanuvchilari :

Mazkur ta'lim yo'nalishi bo'yicha malaka talablari, o'quv reja va o'quv dasturlarini ishlab chiqish va yangilash, ular asosida o'quv jarayonini samarali amalga oshirish uchun mas'ul hamda o'z vakolat doirasida bitiruvchilarning tayyorgarlik darajasiga javob beradigan oliy ta'lim muassasalmining boshqmuv xodimlari (rektor, proreklorlar, o'quv bo'limi boshlig'i, dekanlar va kafedra mudirlari) va professor-o' qituvchilari;

ta'lim yo'nalishining o'quv rejasi va o'quv dasturlarini o'zlashtiruvchi oliy ta'lim muassasasining talabalari ;

bakalavriat bitiruvchilarining tayyorgarlik darajasini baholashni amalga oshiruvchi davlat attestatsiya komissiyalari;

ta'limni boshqmish bo'yicha vakolatli davlat orgardari;

oliy ta'lim muassasalmini moliyalashtirishni ta'minlovchi organlar;

oliy ta'lim tizimini alckreditatsiya va sifatini nazorat qiluvchi vakolatli davlat organlari;

kadrlar buyurtmachilari va ish beruvchi tashkilot va konxonalar;

oliy ta'lim muassasalariga o'qishga kirayotgan abituriyentlar, ularning ota-onalari va boshqa manfaatdor shaxslar.

1.2. Kasbiy faoliyatlarning tavsifi.

1.2.1, Kasbiy faoliyatining sohalari

umumiy o'rta ta'lim va ixtisoslashgan maktab o'qituvchisi kasb standartiga muvofiq umumiy o'rta ta'limda xorijiy til va adabiyoti fani o'qituvchisi maqomida pedagogik faoliyat olib borish;

maktabdan tashqari ta'limda to'garak fanlari o'qituvchisi sifatida pedagogik faoliyat olib borish;

umumiy o'rta ta'lim maktabi direktori kasb standartiga muvofiq ta'lim muassasasini boshqarish;

umumiy o'rta ta'lim maktabi, professional ta'lim muassasalari, oliy ta'lim muassasalarida kabinet mudiri, tyutor sifatida faoliyat yuritish kabi kasbiy sohalar majmuasini qamrab oladi

1.2.2. Kasbiy faoliyatlarning obyektlari.

umumiy o'rta, o'rta maxsus, professional ta'lim muassasalarida Maktabgacha va maktab ta'limi vazirligi tizimidagi idoralarda;

ta'limni amalga oshiruvchi vazirliklar, uning tarmoq boshqarmalari va muassasalarida;

ishlab chiqarish korxonalari;

davlat boshqaruv organlari.

1,2.3, Kasbiy faoliyatlarning turlari:

. pedagogik;

. ilmiy-tadqiqot;

. ma'nmtiy-ma'rifiy;

. tashkiliy-bashqarma.

1.2.4. Kasbiy vazifalari.

60110900-Xorijiy til va adabiyoti ta'lim yo'nalishi bo'yicha Milliy malaka ramkasining 6-malaka darajasi hamda bakalavr kasbiy faoliyatlarining sohalari, obyektlari va turlariga muvofiq bakalavriat bitiruvchisi quyidagi kasbiy vazifalarni bajarishga qodir bo'lishi lozim:

Pedagagik faoliyatida:

o'quv jarayonini rejalashtirish: DTS va O'D larining maqsadlariga muvofiq o'quv reja ishlab chiqish, o'quvchilarning ehtiyojlari va qiziqishlaridan kelib chiqib o'quv dasturlarini moslashtirish, darsning aniq maqsad va natijatariga ko'ra dars rejasini ishlab chiqish, differensial yondashuv asosida dars shakllari va usullarini rejalashtirish, o'quv, namoyish va tarqatma rnateriallardan foydalanishni rejalashtirish;

ta'lim samaradorligini ta’minlash: dars maqsadlariga ko'ra o'quvchilar imkoniyatlaridan kelib chiqib vazifalar belgilash, dars mavzusiga mos namoyish va tarqatma materiallardan foydalanish, darsda vaqt taqsimotini to'g'ri rejalashtirish, ta'lim jarayonida AKTdan unumli foydalanish, o'quvchilarning o'zlashtirish natijalariga ko'ra darsni tashkil etish va ta'lim berishdagi yondashuvlarning samaradorligini tahlil qilish, o'quvchilarning ta'limiy maqsadlari va yosh xususiyatlariga mos keladigan o'qitish usulari ya yondashuvlarni tanlash, o'qitishning faol usullaridan foydalanish, o'quvchilarning asosiy kompetensiyalari va hayotiy ko'nikmalarini rivojlantirishga yo'naltirilgan usullardan foydalanish, o'quvchilarning jamoaviy va loyihaviy ishlarini tashkil etish, o'z-o'zini nazorat qilish ko'nikmalaridan foydalanish, o'quvchilarga differensial yordam berish nazariya va amaliyot uyg'unligini ta'minlash, o'quvchilarni mustaqil fikrlash imkoniyatini yaratish, darsda motivatsiyaga erishish, sinfda samarali muloqotga erishish;

o'zlashtirishni baholash va qayta aloqani taqdim etish: ta'lim natijalarini baholash uchun turli usul va vositalardan foydalanish ta'lim natijalarini diagnostika qilish uchun turli usul va vositalardan foydalanish, ta'lim natijalarini tahlil qilish dars rejasi va usullarini moslashtirishda tahlil natijalaridan foydalanish, baholash me’zonlarini bilishi va amalda qo'llay olishi, mavjud muammolari aniqlay olishi va

tahlil qilish tarbiyaviy faoliyatni tashkil etish: tarbiyaviy ishlarning zamonaviy, interaktiv shakl va usullarini mashg'ulot hamda sinfdan tashqari ishlarda qo'llash, tarbiyaviy ishlarda o'quvchilarning jinsi, yoshi, madaniy va individual xususiyatlaini inobatga olishi, ta'lim muassasasining ustavi va ichki tartib

qoidalariga muvofiq o'quvchilar uchun aniq odob-ahloq qoidalarini o'rnatish, ijtimoiy sog'lom muhitni yarata olish, o'quvchilarda kognitiv faollik, mustaqillik, tashabbuskorlilik, ijodkorlik fuqmolik pozitsiyasi, mehnatga layoqati, sog'lom va xavfsiz turmush tarzi madaniyatini rivojlantirish xavfsiz rivojlantiruvchi trolim muhitini yaratish va ta’minlash:

O'quvchilar orasida o'zaro hurmat muhitini yaratish, o'quvchilarga sinf hayotida teng imkoniyatlar yaratsh, nizoli vaziyatlarda optimal yechimli qaror chiqara olishi, o'quvchilar bilan individual ishlar olib borishi, zamonaviy ommaviy axborot vositalari dunyosida xavfsiz ishlashga yordam bera olish;

o’zini rivojlantirish va kasbiy o'sish:

Muntazam malaka oshirish kurslaridan o'tish, fanga oid adabiyotlar bilan tanishib, yangi bilimlarni amaliyotda qo'llash, kasbiy faoliyat yuzasidan seminar va treninglarda ishtirok etish hamda tashkil etish, o'zaro darslarda qatnashish darslarni tahlil qilish ochiq darslar o'tkazish, kasbiy faoliyatda kerakli o'zgarishlarni amalga oshirish;

hamkasblar va ta’lim oluvchilarning ota-onalari (ularning o'rnini bosuvchi shaxslar) bilan hamkorlik o’rnatish:

o'quvchilarning ota-onalarini (ulaming o'rnini bosuvchi shaxslarni) ta'lim jarayoniga maktab hayotiga jalb qilish o'quvchilarning ota-onalarini (ularning o'rnini bosuvchi shaxslarni) o'quvchilarni rivojlanishi va ta'lim muhiti to'g'risida qaror qabul qilishda ishtirok etishga jalb etish, tarbiyaviy muammolarni hal qilishda va o'quvchilarni hayotga tayyorlashda boshqa pedagogik xodimlar va mutaxassislar, jamoat tashkilotlari bilan hamkorlik qilish;

Ilmiy-tadqiqot faoliyafida :

xorijiy til va adabiyoti sohasida iltniy-tadqiqot institutlari va ilmiy markazlarda ta'lim yo'nalishidagi fanlar va ularni o'qitish metodikasiga oid mavzularda tadqiqot olib borish; xorijiy til va adabiyoti fanlariga doir internet tarmog'ida eng yangi ilmiy yutuqlar haqidagi ma'lumotlarni maqsadga yo'nalgan holda qidirish va topish hamda arnaliyetga bevasita tadbiq etish;

xonjiy til va adabiyoti ta'lim yo'nalishlaridagi fanlmga oid ilmiy to'plamlar, mahalliy va clret el ilmiy-tadqiqot yutuqlarini o'rganish;

ilmiy-tadqiqot ishlanmalarini tayyorlash, soha adabiyotlmi ekspertizasini arnalga oshirishda qafirashish;

ma'lumotland jamlash, qayta tayyorlash, mavzu bo'yicha ilmiy ma'lumotlarni tizimli tahlil qilish;

xorijty til va adabiyotiga doir tadqiqot natijalari va ishlanmalarini tatbiq etish qobiliyatlariga ega bo'lishi kerak.

Ma' naviy-m a' rifiy faoliyatida :

o'quvchilarda mafkuraviy va axborot xurujlariga qarshi immunitetni yuzaga keltirish metod va texnologiyalarini bilishi;

globallashuv sharoitida kechayotgan jarayonlarda axborot kommunikatsiya texnologiyalarining o'rni va ta'siri haqida tushuntirish ishlarini olib borish;

Tashkiliy-boshqaruv faoliyatda :

pedagogik va axborot texnologiyalardan foydalangan holda ta'lim jarayonlari monitoringi va sifatini baholash mexanizmlarini ishlab chiqish;

jamoada ijtimoiy va ma'naviy-ma'rifiy ishlarni tashkil etish va boshqarish;

fikrlar har xil bo'lgan sharoitda to'g'ri qaror qabul qilish;

bajuayotgan faoliyati bo'yicha ish rejasini tuzish, nazorat qilish va amalga oshirilgan ishning natijalarini baholash qobiliyatlariga ega bo'lish

2. Kasbiy kompetensiyalariga qo'yiladigan talablar.

kasbiy faoliyatda xorijiy tillar o'rganishning barcha nutq faoliyati turlaridan foydalana olish, tinglab tushunish va o'qib tushunish, yozuv hamda gapirish ko'nikmalarini qo'llay olishi;

og'zaki va yozma shaklda xorijiy til qoida va me'yorlariga amal qilgan holda fikr, mulohaza, g'oya, taklif, ta'rif va xulosalarni mantiqiy, to'g'ri, asosli" izchil va aniq bayon etish, ilmiy matnlar bilan ishlash hamda ifodalay olishi;

qo’shimcha xorijiy tillardan birida kasbiy faoliyatiga oid hujjatlar ve ishlar mohiyatini tushunish hamda kasbiy faoliyati uchun yetarli darajada undan foydalana olishi;

malaka oshirish va o'z kasbiy faoliyatining turi hamda xarakteristikasini o'zgartirishga qodir bo'lishi;

xorijiy tilda o'z fikrlarini tizimli va erkin bayon etish ilmiy matnlar bilan ishlash ommaviy nutq so'zlash uchun ona tili va chet tillardan birida yozma va og'zaki nutq ko'nikmalarini egallaganlik axborotni olish, saralash, saqlash va qayta ishlash metod, usul va vositalaridan foydalanish va mediasavodxonlik;

global kompyuter tarmoqlar bilan ishlash ko'nikmalariga ega bo'lish.

ilmiy tadqiqotlarni tashkil etish, ilmiy yutuqlarga erishish tamoyillarini anglash;

o'quv-tarbiya jarayonini modellashtirish va uni ta'lim amaliyotiga tatbiq etish;

turli yosh davrlari, til tajribalari, insonning individual o'ziga xosliklarini hisobga olish vositalaridan foydalanish qobiliyatiga ega bo'lish;

metodik va pedagogik tadqiqotlanring miqdor va sifat metodlarini egallaganlik;

o'quvchilarning til tajribalaridan kelib chiqqan holda xilma-xil faoliyati tashkil etish usullarini egallaganlik;

o'quv materiallarini tanlash, yaratish, moslashtirish va ulardan foydalanish yoki yangi o'quv resurslarini ishlab chiqishga qaratilgan ta'limiy hamkorlik tarmoqlarini rivojlantirish metodlarini shakllantira olishlik; xorijiy til o'qituvchisi kasbining yuksak ijtimoiy ahamiyat kasb etishini tushunish, kasbiy etika tamoyillariga rioya qilish;

jamiyat ijtimoiy-madaniy tuzilmasining o'ziga xosliklari, shuningdek milliy tarbiyaning qonuniyat va tamoyillarini hisobga olgan holda, ko'p madaniyatlilik muhitida kasbiy faoliyatini tashkil etish usullarini egallash;

kasbiy vazifalarni hal etishda fanlararo va vakolatli tuzilmalarning birgalikdagi faoliyatida ishtirok etishga qobiliyatlilik;

kasbiy faoliyatda bola huquqlari to'g'risidagi asosiy xalqaro va milliy me'yoriy-huquqiy hujjatlardan foydalanish qobiliyati;

xorijiy tilda tanqidiy fikrlash metodikasini o'zlashtirganlik;

inklyuziv ta'limga qadriyatli munosabat tarkib topganligi;

ta'lim oluvchilarga o'zgaruvchan mehnat bozori talablariga moslashuvchanlikka doir kompetensiyalarni rivojlantirishga yordam beradigan va faol fuqarolik pozitsiyasini shakllantirishga imkon beradigan natijaviylik va mobillikka ya'naltirilgan o'qitishga qobiliyatlilik

3. Amaliyotlarga qo'yiladigan talablar.

Ta' lim yo' nalishi bo' y icha quyidagi amaliyotlari o'tkaziladi:

malakaviy amaliyot - umumkasbiy va ixtisoslik fanlaridan nazariy bilimlarni mustahkamlash va amaliy (ishlab chiqish) jarayonlari bilan uyg'unlashtirish, tegishli amaliy ko'nikmalar, kompetensiyalar va malakalarni shakllantirishga qaratiladi;

Xorijiy fondlar, xorijiy tillarga ixtisoslashgan kutubxonalar, xorijiy {ingliz, nemis, koreys) tilga ixtisoslashgan ta'lim tashkilotlari, Barkamol avlod ijodiyot uylari faoliyatini o'quv jarayonlari bilan uyg'unlashtirish.

Kunduzgi ta'lim shaklida tahsil oluvchi talabalarning 4+2 tartibdagi malakaviy amaliyoti 3-8- semestrlarda amalga oshiriladi. Bunda haftaning 4 kuni nazariy va amaliy ta'lim, 2 kuni umumiy va o'rta ta'lim tashkilotlarida o'tkaziladi.

Ta’lim yo'nalishi bo'yicha quyidagi amaliyotlar o'tkaziladi:

1. o'quv tanishuv amaliyotlari

2. pedagogik anraliyot

3. bitiruv oldi amaliyoti